RGB Jongleerbal Versie 2

Eerder schreef ik hier over jongleerkubussen. Maar kubussen zijn helemaal niet handig om mee te jongleren. Niet dat jongleurs zich daar wat van aantrekken: die jongleren ook met bijvoorbeeld fakkels, wijnglazen en/of kettingzagen, en niet omdat die nu zo ergonomisch gevormd zijn. Maar ik wilde toch iets dat wat minder vierkant was, om mee te jongleren.

Dat is gelukt, dus ik het kader van “result first”, hieronder een filmpje:

Na vangen veranderd de kleur. Dit kan in meerdere modi: in de slow-motion is het alleen rood, groen en blauw. In de “normale snelheid” doorloopt elke bal een vaste set mengkleuren.

Ik heb (beter) leren jongleren mede dankzij deze video van Matt Gray en Tom Scott, en door de supergoede en humoristische tutorials van Taylor Glenn. Zo goed als Taylor Glenn zal ik nooit worden, maar het is gewoon leuk om af en toe wat nieuws bij te leren.

In het filmpje lijkt “blauw” erg paars. Mijn camera verslikt zich in deze kleur blauwe LED. Hieronder een foto van een rode, groene en blauwe jongleerbal waarbij de kleuren zijn bewerkt om beter overeen te komen met de realiteit:

3 jongleerballen die licht geven, 1 rood, 1 groen, 1 blauw.

En dan nu de technische achtergrondinformatie:

De elektronica voor de jongleerballen is kleiner dan die voor de jongleerkubussen. Voor de jongleerkubussen had ik in software een step-up leddriver gemaakt. Dat is mooi en aardig, maar niet per se noodzakelijk om mee te gooien. Het kan compacter en simpeler.

De jongleerballen gebruiken dus simpelweg een step-up naar 5V, en serieweerstandjes voor de LED’s. Dat is compacter en simpeler. (Alle foto’s kunnen worden aangeklikt voor een groter formaat).

De kubussen konden worden opgeladen via de schroefjes. De jongleerballen hebben een USB-aansluiting om te laden.

De jongleerkubussen zijn geprint uit PETG. Dat is nogal hard en stug. Stevig, maar niet super comfortabel om te vangen, zeker niet als je misgrijpt en de kubus op het peesje tussen duim en wijsvinger land. De jongleerballen zijn geprint uit TPU. Er zit een PETG tussenring met schroefdraad in om beide helften te verbinden, en een klein PLA vulstukje dat eveneens uit PETG zou kunnen. Het ontwerp staat hier op thingiverse.

Ze zijn verassend goed valbestendig, al treed af en toe een reversibele spontane demontage op. (De helften springen los, maar de schroefdraad blijft heel, dus het is een kwestie van weer opnieuw vastdraaien). De printjes zitten aan de zijkant vastgeklemd in de flexibele jongleerbal, de batterij zit met een klein stukje foam tape vast in een eigen compartimentje.

Het schema van de elektronica vind je hier.

De printjes zijn gesoldeerd met behulp van hete lucht en bismuth-soldeerpasta, zonder gebruik te maken van een stencil. De pasta bevat een no-clean flux, hoeft niet in de koelkast bewaard te worden, en smelt bij 165 graden Celsius. Die laatste eigenschap maakt het ideaal om met hete lucht te verwerken (zonder b.v. de kunststof delen van connectoren onbedoeld te laten smelten).

Het eerste printontwerp bevatte een foutje omdat een footprint van een fabrikant niet klopte. Dit is inmiddels aangepast, zowel door de fabrikant als door een patch op de printjes. Hieronder een macrofoto van de patch op de print: 1 pootje van de spanningsregelaar is van de print gelift en met een draadje vastgezet waar het hoort. Ongeveer net zo ‘makkelijk’ als Mills Mess >:)

De software voor de jongleerballen is gebaseerd op die van de jongleerkubussen, en staat op github. Er zijn uiteraard nog vele uitbreidingen en verbeteringen mogelijk ;).

Op moment van schrijven kan de software het volgende:

Vangen wordt gedetecteerd door het einde van een vrije val te detecteren: De accelerometer doet intern “vrije val detectie”, wat dit makkelijk maakt.

Er zijn meerdere modi: Vast rood, groen of blauw of na een vangst van kleur veranderen tussen rood, groen en blauw, of mengkleuren. Er is een puzzelmodus waarbij de bal in de juiste hoek(en) gekanteld moet worden, dan een aantal maal opgegooid, om de puzzel op te lossen. Als dit lukt knippert de bal in diverse kleuren. Er kan van modus gewisseld worden door 3x op de bal te tikken.

Als de bal een tijdje stil ligt, zal deze in een energiezuinige slaapmodus vallen na langs alle kleuren te faden. Wakker maken kan met een “zwiep” beweging.

Mijn camera maakt nog steeds paars/roze van precies specifiek het blauw uit de LED’s die ik in deze jongleerballen heb toegepast. Op de foto hieronder is de jongleerbal eigenlijk net zo blauw als de andere blauwe LED’s, maar de camera ziet er roze / paars in.

RGB leds fotograferen blijft lastig. Tenzij ze uit staan.

Heb je na het lezen van deze blogpost een vraag over de jongleerballen? Laat een comment achter! (Of eventueel: stuur me een mailtje).


Posted

in

,

by

Comments

2 responses to “RGB Jongleerbal Versie 2”

  1. […] het jongleerballenproject en jongleerkubussenproject liep ik er tegenaan dat de blauwe led’s van de jongleerbal als […]

  2. […] postte ik iets over een probleem met blauwe led’s in rgb jongleerkubussen en rgb jongleerballen: mijn camera ziet specifiek dàt type blauwe LED als roze of paars maar niet als […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *